Dips stativ – Best i Test 2022

Er du også glad i å trene dine triceps og brystmuskler med dips? 

I denne testen har vi sett på dips stativer til hjemmebruk, så du kan gjøre denne fantastiske øvelse hjemme og virkelig merke pumpet i dine overarmer og pecs.

Vi har funnet dips stativer til forskjellig bruk: frittstående, til veggen, stativer med pull up og til sist får du et par tips til å ha et hjemmelaget dips stativ.

God fornøyelse

Les også: Pull up stang - Best i Test
ANNONCE
Gorilla Sports Dip Bar
Beste dips stativ til veggen
fra 1277 kr.
Abilica Equalizer Bars
Beste flyttbare dips stativ
fra 1399 kr.
Abilica Premium Power Tower
Beste dips stativ med pull up
fra 3999 kr.

Det skal du vite om å kjøpe dips stativ

Dips er en super øvelse til bryst og armer, men det er også en øvelse som krever balanse og øvelse.

Derfor er det også viktig at du ikke kjøper noe dårlig utstyr som faller sammen, for så kan du skade deg selv i øvelsene.

Typer av dips stativer

De frittstående dips stativer er de letteste å bruke og perfekt for deg som ikke har så mye plass. De kan brettes sammen og tas frem når du har bruk for dem. Super smart. Ulempen er at de er mindre stabile og kan føles litt utrygge. Derfor burde du gå for noen av de bedre modeller og unngå de billigste.

Dips stativ til veggen er den beste løsning hvis du har en hjemmegym i kjelleren eller garasjen. Her kan du støpe det inn i veggen og få et dips stativ som du kjenner fra treningssenteret. Du skal huske å beregne arbeidstid og materialer med i prisen.

Dips stativ med pull up bar er større stativ som kombinerer pull up stang og dips stativ. Det kalles “power tower” og minner mye om det du ser i treningssentrene. Med et sånt stativ kan du gjøre dine supersett med dips og pull ups. Så trener du hele over kroppens muskulatur effektivt.

Frittstående Dips stativ

Abilica Equalizer Bars

Det norske firma Abilica er våres favoritt når vi skal anbefale treningsutstyr til private til en fornuftig pris. Derfor er våres første dips stativ også fra Abilica. Her er deres Equalizer Bars som kan brukes til dips, men også liggende pull ups og andre typer øvelser.

Stativet er 73,5 cm i høyden og har stabile gummiføtter som gjør at det står stabilt, også på ujevnt underlag.

Insportline

Sportgymbutikken forhandler fornuftig treningsutstyr under deres eget brand Insportline og her har vi funnet deres equalizer bars i en flott gul farge.

De kan brukes til dips, til liggende pull ups og hva du ellers kan finne på.

Dips stativ til veggen

Gorilla Sports veggmontert dips-stasjon

Dette robuste dips stativ monteres i veggen med 4 bolte og har en maks brukervekt på 350 kg. Så selv de største gutta i treningssenteret kan bruke dette stativet.

Dip stativet har V form som gjør at man kan trene med smalere og bredere grep.

Wall-Mounted Dips Stasjon, inSPORTline

Dette dips- og magetrenings stativ fra inSportLine kan monteres på veggen og har så en maks brukervekt på 200 kg.

I tillegg til dips så kan du også gjøre leg raises siden ryggen er polstret. Skruer følger ikke med.

Pull up og dips stativ

Abilica Premium Power Tower

Tren hele overkroppen effektivt med dette power tower fra Norske Abilica. Med et power tower som dette kan du trene dips, pull ups og leg raises. Kombinerer du med et par treningsstrikker så kan du gjøre andre øvelser f.eks. forskjellige “cable pulls” og lignende.

Med en pris på kun 3000 kr så får du mye for pengene her i godt kjent Abilica kvalitet. De har flere butikker i Norge så her kan du lett få reservedeler og rådgivning.

ProForm Power Tower

Dette power tower har en litt høyere pris enn Abilicas rett over, men har en mer robust konstruksjon. Det er derfor den er mer egnet til deg som er litt tyngre enn gjennomsnittet eller som skal dele med andre.

Profesjonelt dips stativ

Spirit Leg Raise & Dip stativ

Profesjonelt dips stativ fra amerikanske Spirit. Dette super solide stativet er et kombinert dips og leg raise stativ som er av en kvalitet du kjenner fra treningssenteret. 

Sånn får du mest ut av din dips trening

Sikkerhet og riktig teknikk er det viktigste når du trener dips.Det er en øvelse som krever en god balanse og styrke for å gjøre øvelsen trygt.

Det anbefales at du senker deg ned til armene dine er vannrett, 90 grader. Så løfter du deg opp så armene er nesten strake igjen,men uten å låse.

Dips kan godt være krevende for dine skuldre. Vær oppmerksom på smerter i din ytre skulder muskel, som f.eks. deltoids.

Er du sterk så kan dips med kroppsvekten din noen ganger ikke være nok. Her kan du supplere med et belte hvor du kan henge vekter mellom benene. Du kan også bruke en vektvest.

En god kombinasjonsøvelse med dips er å ta supersett med pull ups. Du tar dips og så rett etterpå tar du pull ups før du tar pause. Er du hardcore så kan du ta noen mageøvelser også. PUMP!

FAQ

Dips trener skuldre, bryst og triceps. Det er en veldig god øvelse til hele brystmuskelen.

Dips er en super øvelse og kanskje den beste øvelse til å trene både bryst og triceps.

Erik fra Fitfact.no
Fitfact.no
Logo
Enable registration in settings - general